top of page

DER SONNE MOND

February 2 – March 22, 2024

Exhibition views: Arno Schidlowski DER SONNE MOND, 2024  (Photos Maximilian Rossner)

DE

 

Arno Schidlowski
Der Sonne Mond


Es mag keine besondere analytische Leistung sein, in einer seriellen Anordnung von Fotografien ein filmisches Prinzip zu erkennen. Genauso wie es unendlich viele verschiedene einzelne Bilder gibt, gibt es jedoch auch unendlich viele verschiedene Arten der Montage. Will man also die Behauptung aufstellen, Arno Schidlowski arbeite filmisch, um was für einen Film handelt es sich dann genau? Um einen experimentellen Dokumentarfilm? Was ist das Thema seiner Folge von 49 Schwarzweiß-Fotografien, wer der Protagonist? Wie arbeitet Schidlowski mit Zeit und wie gelingt es ihm den Ort der Handlung zu charakterisieren?

Um es gleich vorwegzunehmen: Schidlowski selbst zeigt sich zunächst wenig überzeugt von der Idee, in der Folge nach einem filmischen Prinzip suchen zu wollen. »Ich habe nie wirklich an einen Film gedacht, wenn ich fotografiere, ich habe kein Storyboard im Kopf. Die nachträgliche Anordnung der Bilder geschieht intuitiv«, beschreibt er seine Vorgehensweise bei der Reihung der zwischen 2011 und 2013 in Südfrankreich entstanden Fotografien. Und tatsächlich verfügt die Serie über keinen narrativen Aufbau, wenn man von der Gliederung in Tageszeiten »Am Morgen«, »Am Mittag«, »Am Abend« einmal absieht. Das Layout dieser Schriftzüge – heller Text auf schwarzem Grund – erinnert dann allerdings wiederum entfernt an Stummfilm-Zwischentitel, wie auch die tiefschwarze Box der Serie Assoziationen zum Dunkel des Kinosaals hervorrufen kann.

mehr

EN

 

Arno Schidlowski
Der Sonne Mond (The Moon of the Sun)


It may not be an impressive analytical achievement to recognise a cinematic principle in photographs arranged in series. Just as there are an infinite amount of individual images, there are also a limitless number of ways to put these together as a montage. If one were to claim that Arno Schidlowski works cinematically, exactly what kind of film would one be talking about? An experimental documentary film, perhaps? What is the subject matter of his series of 49 black-and-white photographs, and who is the protagonist? How does Schidlowski work with time, and how does he manage to characterise the location where the action takes place?

To go straight to the point – Schidlowski himself is not particularly convinced that it is a good idea to seek the cinematic principle in his work. “I never really think about a film when I photograph. I don’t have a storyboard in my head. The subsequent arrangement of the photos happens intuitively,” he says, describing how he proceeded when organising the series of photographs that were taken in the South of France between 2011 and 2013. And it is indeed true that the series does not have any narrative structure, except perhaps for the fact that they are divided up into times of the day: “In the morning”, “In the afternoon”, “At night”. The design of this wording – light-coloured lettering on a black background – nevertheless bears a rough resemblance to the titles projected onto the screen in between scenes in silent films, while the deep black box of the series might evoke associations with the darkness of a movie theatre.

more

bottom of page